Monday, August 18, 2008

Shopping Mall


For those yang tak dapat imagine macamana life budak-budak kat Kerteh (macam aku), here’s a clue: every weekend, paling kurang pun aku akan turun Kuantan untuk cari suasana metropolitan. Well, at least ada shopping mall dan wayang.

As a regular visitor to Suria KLCC dan Kuantan Megamall, kat sini aku just jot down sikit beza suasana dan experience di kedua-dua shopping mall ni:

KLCC: Kalau datang sikitttt je lambat, takde parking; aku just raise the white flag, give up and go home.
Megamall: Still, aku give up and go home- pasal aku tak boleh decide spot mana yang aku nak masuk, banyak sangat. Perhaps next time aku bawak lori treler datang situ, baru puas ati…angkat 10 spot skali harung.

KLCC: Autopay machines are everywhere, bayar parking memang senang. Except the fact kita terpaksa jual sebelah buah pinggang nak membayar parking. Mahal nak mampos.
Megamall: Charge parking murah je. Cuma dekat mana diorang letak autopay machines tu masih lagi menjadi misteri. Hanya ahli nujum yang boleh meramal (tupon kalau betul la) location mesin-mesin ni. Puas berpusing sampai lenguh kaki aku baru jumpa.

KLCC: You could be dead on the floor sekiranya korang tergolek masa tengah berjalan. Dipijak human stampede. Ramai giler orang.
Megamall: You could be dead from heart failure untuk bersabar tunggu dalam barisan Cashier Counter. Rata-rata memang slow that by the time turn korang sampai, korang dahpun layak menerima wang pencen.

KLCC: Everyone in car will let you cross (melintas) kat tempat parking, mungkin kesian melihatkan beban korang mengangkut barang. After that, just to make sure everything’s ok they will follow you from behind, in case korang terpitam semasa berjalan. Semua ni tipu belaka. All they care is to get your parking spot.
Megamall: Possible that they would simply run you over because they didn’t see you at all. Terlalu banyak parking space untuk dipertimbangkan menjadikan korang ni perkara remeh.

KLCC: Sewaktu beratur beli tiket wayang, korang discover that orang depan, belakang, dan tepi korang adalah semuanya kenalan korang. Silap-silap yang jaga kaunter pon merupakan member korang.
Megamall: Sama jerrr…everyone dari UTP dan Kerteh is there.
JJ Ipoh(additional): Sama gak, telahpon menjadi bukan rumah kedua, malah rumah pertama budak-budak UTP.

Considering these points except the last one, I therefore reached a conclusion: any shopping mall sure buat aku marah-marah. I hate to shop tapi sentiasa end up kat mall gak finally. Don’t know why.

Dan kenapa of all the places on earth we could go, shopping malls gak yang kita pilih?