Sunday, August 17, 2008

Bas

Percaya aku ni seorang introvert, aku rasa macam-macam activity yang aku enjoy buat bila aku dok sorang. Since listing down those activities will need enormous number of pages yang boleh qualify jadi encyclopedia, aku fikir baik aku pick salah satu yang aku paling enjoy buat. Naik bas sorang-sorang, perhaps? Last time I rode one was two weeks ago, balik kampung lepas visit Penapisan Melaka.

Bas tambang, dari Melaka Sentral ke Muar.

Now I must say that I’m not a regular user, and never want to be one…pasal this is the only place di mana aku terpaksa…diulang…terpaksa placing hidung aku dua inci dari ketiak mamat sebelah waktu berdiri, dan waktu duduk sometimes makcik sebelah aku tiba-tiba batuk straight in my face. Dengan diiringi sedikit kahak. Obviously bukan perkara-perkara seperti ini yang buat aku enjoy. Tapi still, the presence of strangers yang make the bus ride unique…

These people on board-you know- datang dari different backgrounds. Different jobs. Different problems. Different age. And different smell, perhaps? Semua ini stuffed dalam satu kotak bergerak. That is why aku nampak opportunity to learn and observe perangai orang kat sini, dan aku enjoy buat benda ni.

Dalam perjalanan Melaka-Merlimau-Muar naik Omnibus tuh, aku ada jugak bawak buku dan newspaper untuk dibaca. Apparently I cannot do that pasal even the slightest bump will throw the people all over the place (aku duduk seat belakang skali masa tu). Sesetengah tercicir keluar dari tingkap, seorang dua lagi jatuh berguling-guling atas lantai bas, dan sesetengah yang lain dapat maintain kat seat masing-masing…upside down. Therefore dah tak boleh membaca, what else yang aku boleh enjoy selain observe diorang ni dan at least guess their background-judging from cara pemakaian diorang, cara diorang bercakap, apa yang diorang baca dan apa yang diorang carry dalam tangan.

Ada orang yang tersangat interesting that korang lupa dah nak tengok yang lain.

All the way, ada seorang makcik umur lingkungan 40an nih, pakai baju kurung design bunga kecik-very modest. Carry satu beg kertas dan satu beg baju kecik. Masa aku mula-mula naik bas, I noticed, politely dia tanya budak laki muda sebelah dia bila kita akan sampai Merlimau. Jadi my conclusion, as expected, makcik ni datang dari somewhere luar Melaka untuk visit someone. Simple lady dan senang diajak berbual. Judgement korang camtu gak ke?

Sekiranya jawapan anda ya, kita silap.

Belum halfway lagi, makcik ni dah start cursing to somebody on the bus, antara ayatnya adalah seperti: ‘busuk la dia. Berapa hari tak mandi’….’tak tahan busuk bau dia, bau mampos’. Now I’m not kidding, these are the exact sentences she said at that time, aku actually wrote it down. Aku try fahamkan siapa yang dia refer to, at first memangla bas tu bau hamis peluh..jadi aku ingat dia maksudkan passenger dekat2 dia la kot. Finally one of her sentences made it clear-‘rambut busuk panjang macam hantu keluar dari tanah..’ definitely dia tengah kutuk pasal seorang passenger pompuan selang sekerusi depan aku- yang good looking tapi overly dressed dan mekap cukup tebal untuk jadi tilam.

Cursing tu tak berhenti sepanjang perjalanan, buatkan aku, apek dan laki muda depan aku, dak sekolah dan makcik gemok depan makcik tu, tak selesa. But everyone pretended to ignore her. Termasuk pompuan yang kena kutuk tu.

At that particular occasion, aku try untuk fikir rasional perbuatan makcik tu, dan sesuaikah respond kitaorang yang dalam bas ni.

I shall keep my view to myself, for my point is: korang hanya dapat experience macam gini atas bas sahaja. Mungkin kadang2 je kita jumpa such extreme behaviour, tapi aku always observe benda2 lain yang kita nampak biasa. Seorang budak sekolah yang kasik seatnya untuk seorang aci, macamana seorang perempuan react bila laki yang tak dikenali duduk sebelah dia, ataupun adab orang semasa bersesak-sesak naik bas. I’ll learn something. That’s for sure.

Dan apabila aku buat macam ni, aku dapat rasa yang aku sebahagian daripada masyarakat. Aku kongsi hidup ni dengan berjuta-juta lagi orang yang aku tak kenal. Yang banyak bezanya dengan aku that I must appreciate and understand. Experience yang aku tak mungkin dapat di shopping complex, bila bersama family dan kawan-kawan, atau masa driving kereta aku sorang-sorang.

Bas adalah gambaran masyarakat.

5 comments:

Unknown said...

observant =)

Anonymous said...

oooo citer pasal bus erk...aku tak suka nek bus..wahahaha..sekian komen iklas dr aku

Anonymous said...

apek dan laki muda depan aku, dak sekolah dan makcik gemok depan makcik tu, tak selesa---> kenapa guna laki muda depan aku..adakah itu bermaksud ko dah tua???ohohohohohoh

jakeque said...

bagus la ashrapai.observe benda2 camni,benda yang slalu orang terlepas pandang.ke aku je yg terlepas pandang.
slalu la update blog.saya follow blog ashrapai since dr frenster blog lagi.bwahaha

Tikus Terbang said...

Thankss