Monday, August 25, 2008

Kalaulah life ni macam movie…

I have to admit. I never understood what happens in between the fast cars, the beautiful places and the girls…dalam movie James Bond. Probably pasal villains are always with strange names-difficult to remember, too many killings, dan terlalu banyak watak baru pop-up in the middle of the story. To be killed right after.

So here’s what I do : before movie dia start, aku dah siap-siap presume yang rambut James Bond takkan terjejas sampai habis cerita, dan orang jahat mesti mati from explosions or something like that. Simple and predictable. Tapi aku takkan miss tengok movie James Bond (especially Roger Moore series). Apa yang jadi tarikan aku tengok Bond sebenarnya?

“Vodka Martini…shaken, not stirred”. Quote yang paling aku ingat dalam setiap movie Bond. Because even the way he ordered drinks (apa yang dia order tu letak aside dulu) pun macam stylo. Ada charisma dalam setiap perkataan. Language yang dia guna. Tone dia bercakap. Dia punya sentences.

Cooool…classy. I’d like to imagine myself speaking the same way.

Except I’m not. Where Mr Bond boleh carefully, calmfully and beautifully crafts his words in the situation where he might end up being alligator’s lunch, ayat-ayat yang keluar dari mulut aku bila bersama-sama orang yang tak berapa kenal lebih kurang gini: “…………..”. Selalu tak tahu nak cakap apa. And let me demonstrate further. Let say aku try order air dengan style “Vodka Martini…shaken, not stirred”.

“Aney, teh ais….tarik, jangan kacau”. Stakat yang aku dah try, memang konfem tak nampak cool langsong, korang dengar sekali pon dah tau. Mungkin antara sebabnya ialah:

1. Di mana Mr Bond order minuman dengan pakai suit, aku pakai seluar pendek dan selipar Asadi. Plus waiter Mr Bond tu ada bowtie, tapi orang yang amik order aku pakai apron yang ada kesan kari.

2. Antara benda yang buat ayat tu cool ialah cara kita specify macamana kita mahu minuman kita prepared. In my case, no way yang spec minuman aku akan diambil kira, pasal most probably yang amik order baru seminggu sampai dan bekerja kat Malaysia. Vocab terhad, maybe dia paham “teh ais” but anything longer than that is like indecipherable IO signal transmission from outer space.

3. I don’t know whether minuman yang akan sampai tu teh ais atau sirap limau. Or even worse tak sampai langsong. So not cool.

Therefore, bottom line nya ialah aku sentiasa boleh imagine yang aku ni hero dalam filem. Tapi realitinya memang jauh beza. You can be cool at times, but not everytime. Ada masa aku screw up, ada embarrassing moments, perkara berlaku bukan seperti yang dirancang, dan macam-macam lagi. But I have another idea.

Let’s just imagine yang hidup seharian kita ni adalah satu babak filem comedy. No matter how seriously you screwed up, no matter how bad things are… it’s not that bad after all. And people with good intentions will always win. And everything happens in funny way.

It’s good, really, kalau aku boleh berfikir dengan cara tu. Hidup tak perlu dibebani dengan worries. All we have to do is find the solution.

"Biarlah aku tidur di pagi raya kerana aku tiada masalah untuk difikirkan.."

"Amacam posing ni, macho tak?"

1 comment:

Unknown said...

"warm tea, pulled not pushed" -jamnes bond mintak teh tarik-