Monday, September 15, 2008

Sebab- Musabab

Kalau kau bagi aku dua options: sama ada tak boleh mandi selama dua minggu, atau menggelek tahi lembu di atas jalan dengan kereta aku, I’d rather choose the former. Even at this time of writing aku belum mandi dan terasa agak malas untuk mandi. Clean shave? Bukan satu pilihan dalam rutin aku yang normal pasal masa bangun pagi aku menyebabkan perjalanan ke tempat kerja looks more like a scene ‘Gone in 60 Seconds’, otherwise aku akan lambat swipe for attendance. So no room for detailing bila bersiap-siap waktu pagi.

That’s how it went sejak dari aku sekolah rendah dulu. Right from the time aku mula sikat rambut sendiri dan mak aku dah tak tenyeh bedak kat pipi dengan dahi aku. Aku boleh listkan beribu sebab kenapa aku malas nak mengurus penampilan dengan betul…for a start, maybe shaving foam aku dah abis, kedai pulak jauh, sabun mandi mahal, shampoo buat rambut aku panas, no matter cane aku sikat kemas waktu pagi tengahari dah kembali serabai…to name a few. And most probably the best motive yang aku boleh come up with ialah menjimat masa.

But you know what? Banyak mana pon reason yang aku kasik, aku tipu jer sebenarnya. Biasanya satu je reason yang valid for each situation yang aku face. Yes, itu teori aku. Only 1 valid reason to explain, or even decide something. So untuk case ini aku rasa reason yang valid cuma penampilan gempak bukan salah satu daripada priority aku.

And back to the option yang kau kasik aku mula-mula tadi-menggelek tahi lembu di atas jalan, here’s the story. Aku anggap benda ni sebagai satu problem pasal sejak akhir-akhir ni lembu-lembu kat sini suka poop kat simpang tiga keluar dari umah aku. What I get every morning ialah ‘fresh from farm’ smell and texture of..well..you know. And I don’t like it. Especially bila mengotorkan kereta aku.

Of course slow talk dengan lembu-lembu tuh bukanlah diambil kira sebagai salah satu usaha. Ataupun offer disposable napkin kepada mereka. Yet to find solution on this one. So apa yang aku buat, each morning aku lalu situ, aku just fikirkan..kenapaaaa la diorang ni memang pilih tengah-tengah simpang tu sebagai spot favourite untuk poop???

Remember…only one valid reason for their action. One reason.

Finally few days ago aku dapat discover. Keluar nak gi kedai malam tu, aku tengok lembu-lembu tu berkumpul cuma kat tempat yang betul-betul bawah streetlight, yang happen to be kat simpang tu. Diorang suka tempat terang. Dan bila dah melepak lama kat situ, kau tau jela kan.

So ok, the next time kau nak decide on something, fikirkan..mesti cuma ada satu benda yang trigger your choice, dan kalau kau dapat fikirkan banyak yang lain, tentunya sebab-sebab tu kau cuba make up untuk nampak decision lebih mantap. Padahal dah lama decide dah pon.

No comments: